23 januari 2017

Outsourcing & Cloud Services

Voor een bedrijf kunnen er verschillende redenen zijn om te sourcen. Waar men vroeger vaak gedreven werd vanuit een kosten motief, weten we inmiddels dat dit niet het juiste uitgangspunt is. We maken steeds vaker een bewuste keuze om als bedrijf de focus te verleggen naar de eigen kernactiviteiten. IT is daar vaak geen onderdeel van. Ook is het steeds moeilijker om de juiste IT mensen te vinden en het kennisniveau op peil te houden. De ontwikkelingen gaan steeds sneller. Bovendien stelt de huidige stand van de techniek ons in staat om de IT dienstverlening steeds vaker als een commodity te beschouwen: uw bedrijf maakt er gebruik van om uw kernactiviteiten te kunnen uitvoeren maar het behoort niet meer tot uw kernactiviteit. Hele IT afdelingen worden daarom uitbesteed of specifieke diensten worden als clouddienst afgenomen.

Welke vorm u ook kiest in alle gevallen is het noodzakelijk dat dit op een juiste manier gebeurd en dat de organisatie dit vanuit een strategisch juiste en bewuste aanpak doet. Vitendo kan u daarin ondersteunen.

Het doel van een outsourcingovereenkomst is te komen tot een samenwerking waarin uw belangen geborgd zijn. Bij een outsourcingstraject zijn daarbij bovendien ook de belangen van uw dienstverlener van belang. Omdat u een jarenlange samenwerking aangaat met uw dienstverlener is het van belang dat dit in balans is en dat de wederzijdse verwachtingen, rechten en plichten voor beide partijen duidelijk en goed beschreven zijn.

Onze dienstverlening op het gebied van Sourcing en Clouddiensten richt zich onder andere op de volgende activiteiten:

  • Opstellen van een sourcing strategie: Wat is verstandig voor uw bedrijf, wat kunt u uitbesteden en wat is verstandig om in-house te houden;
  • Financiering: Opstellen kosten baten analyse, business case, TCO;
  • Opstellen van een sourcing ontwerp / alternatieven: Welke vorm van uitbesteding is verstandig en welke partijen zijn er in de markt;
  • Source selectie: RFI, RFP, Leveranciers selectie en contractonderhandelingen;
  • Opstellen van een Transitieplan: Waar staan we, waar gaan we naar toe en hoe kunnen we de dienstverlening beheerst overbrengen;
  • Opstellen en begeleiden van het HRM proces;
  • Opstellen en implementeren van een Governance model en regie organisatie: Demand management, Supply management, overlegmodellen etc.;
  • Opstellen, afspreken en implementeren van Key performance indicatoren (KPI), Service Level agreements (SLA), Dossier afspraken en Procedures(DAP), Dossier Financiële Afspraken (DFA) etc.
  • Inrichten en afstemming van de ITIL processen.
  • Projectmatig uitvoeren van het Transitie en/of Transformatie project.
  • Optimaliseren van de lopende dienstverlening (Run en Continuous Improvement).
  • Eventueel in-sourcen of retransitie plannen en implementeren.

In welke fase u zich ook van uw sourcing strategie bevindt met onze kennis en ervaringen vanuit zowel de dienstverlenende als vragende kant verwachten we een positieve en onafhankelijke bijdrage te kunnen leveren aan uw Sourcing avontuur. Wij zijn U dan ook graag van dienst. Maak daarom snel vrijblijvend een afspraak.